lördag, april 10, 2010

Livets goda - ost och bröd (och vin så klart)

Idag tog vi en långpromenad bort till Kungsholmen för att köpa på oss lite delikatesser på Wijnjas ostgrossist och stenungsbakat surdegsbröd på Petite France. Tanken var att vi skulle ha fikat där också emn tyvärr var det så fullt så vi handlade bara bröd och sedan åkte vi hem och fikade istället. Brödet är ett Levian-bröd som är bakat med chevre, timjan och rödbeta. Hos Wijnjas köpte vi Oliver med citron, Serranoskinka, Dinkelkex, Cornichons, En förpackning med blandade oliver från Frankrike, Mörk choklad med svarta vinbär, Ankpaté och ett par ostar som jag inte ätit förut och några mer kända. Bla den stora längst ner som har nått mörkt längs långkanterna. Det är en favorit! Osten packas in i "avfall" från vintillverkning (skal och kärnor) och får sedan ligga i det medan den lagras. Den är underbart god kan jag meddela. Bredvid den ligger en annan rackare som är gjord på samma idé, men istället för att vara inpackad i vin är den inpackad i kastanjeblad. Ska bli spännande att sätta tänderna i den ikväll. Den runda lite höga är smaksatt med svart tryffel, så den tror jag verkligen är god. Till brödet och osten ska jag göra en blomkålssoppa som jag ska toppa med räkor. Det låter väl som en bra lördagsmiddag :)

4 kommentarer:

Spader Madame sa...

Det vattnas i munnen... fast Spader hoppar så klart vinet!

Shamrock sa...

Mmmmmm vad gott

marinamake sa...

Men åhhh jag dreeeglar! Herrejösses vilken lyxig fika! Hoppas ni hade det riktigt mysigt, det förtjänar du!

Fru Choklad sa...

Spader: Det går nog precis lika bra med cider till ;)

Shamrock: Ja jag måste sluta med mina ostorgier ha ha, men gott är det verkligen.

Marina: Lyxigt och väldigt gott. Tack raring. Kram