fredag, april 09, 2010

Om jag bodde i nattens hus.

För ett tag sedan läste jag ut de tre första delarna i Nattens hus-serien, "Vampyrens märke", "Sveket" och "Utvald" av P.C. Cast och Kristin Cast. Jag hade läst om böckerna hos Sminkan och Emma, så när jag såg dem på ICA Maxi när vi var där och storhandlade så köpte jag första delen för att se om det var nått för mig och OJ det var det. Första delen slukades tämligen omgående och sedan inhandaldes del 2 och 3 raskt. Det dumma är att eftersom jag började läsa serien på svenska så vill jag gärna ha resten på svenska också. Del 4 kommer först i juni och del 5 i oktober så det blir en spänd väntan för att få veta hur det ska bli med allt som just nu hänger i luften. Vill ni veta mer om böckerna så kan ni läsa om dem hos Sminkan och Emma här. Har jag fattat allt rätt så ska det komma tolv delar och den första boken håller just nu på att bli film så här finns det mycket smask att vänta i framtiden. När jag gjorde sminkningen så lät jag mig inspireras av hur Kasts beskriver de fullvuxna vampyrerna. Enligt deras sätt att se på vampyrer så står de i förbindelse med gudinnan Nyx som först märker adepten med en månskära som sedan, om hon/han lyckas fullfölja förvandlingen, blir till en ifylld fullmåne i pannan. Sedan sprider sig ett "nät" och slingermönster ut från måntatueringen vidare ut över pannan och ner över ansiktet.
Jag har grundat ansiktet med MUS Matt foundation "Milk" och sedan la jag även ett tunnt lager med vitt teatersmink över det för att bli riktigt blek, men det borde jag struntat i för det blev inte så bra. Över det la jag Wonder powder "Sinai" från MUS som räddade det värsta flammiga och så en dutt med rouget "East" från MUS . Till läpparna har jag använt en svart kajal som läppenna och röda "Play" på den inre delen och "Dawn" runt konturen av läpparna, båda MUS och sedan försiktigt tunat färgerna i varandra. Lite Tri bow color på ögonbrynen. Den djupblå skuggan är "Deep truth" från MAC och highlighter är "Satin" från MUS. Under ögat har jag "Metallic sea" från MUS och längs övre fransraden Cake eyeliner "Black" från MUS. Mascara är Voluminous "Black" från L'Oréal. Mönstret i pannan är gjort med en svart matt skugga "Black" från FACE. Lösfransar med glitter är köpta på Åhléns. Jag tror det var allt. Jo just det fullmånen är även den gjord med "Metallic sea". Ja ungefär så här hade nog jag sett ut om jag varit en av vampyrerna i Natten hus :)

11 kommentarer:

Emma P sa...

Wihoooo, det här är ju alldeles underbart!!! Älskar din spets och att du verkligen har tagit steget fullt ut och målat spets för fullt!!! Fantastisk sminkning och du ser verkligen grym och vampyrisk ut! Underbart att du satsar på helheten med halsbanden och klädseln också!

Jag läste de första delarna på svenska, lånade dem i bibblan. Sen när jag tyckte de var bra köpte jag alla på engelska. Så gör jag ofta, det är bäst tycker jag. Annars får jag mixa svenska och engelska, kan verkligen inte vänta på översättning när någonting är riktigt bra... Du måste förresten läsa Richelle Mead! Jag tycker att de är vansinnigt bra, bättre än House of Night... Sminkan har skrivit om dem tror jag, ifall du är nyfiken på att läsa...

Sminkan sa...

Helt enorm tolkning! Ascool spets och härligt att du verkligen går hela vägen! Halsbandet är underbart! Jag är imponerad!

Fru Choklad sa...

Emma P: Åh tack! Vad kul att du gillade maken! Jag har velat testa det här med att trycka spets i ansiktet ett bra tag nu och nu fick jag tillfälle :)
Jag har redan sett böckerna av Mead hos Sminkan och dom kom från CDON igår *rodnar* Vampyrer kan jag inte låta bli ju :) Å tycker du att dom är bättre än House of nightserien!? Nice då har jag nått att se fram emot.

Sminkan: Åh tack! Säger som till Emma. Vad kul att du gillade den. Halsbandet kommer från Van Asch. Kolla gärna in hennes webbshop. Där finns massor med smask :)

Nu ska jag ge mig i kast med Richelle Meads böcker, så får vi se vad det kan tänkas bli för tolkning av dem ;)

Bitte sa...

Jädrans va läckert! Jag hittar inga ord.

marinamake sa...

Jädrars vad läckert! Verkligen en vampyrisk känsla! Verkligen snyggt gjort! Jag har så himla dålig fantasi att få till såna där sminkningar själv! Har du bara hållit spetsen emot och målat på spetsen? Munnen är ju supercool, bara huggtänderna som fattas ;-)! Och jag ääälskar halsbandet! Jag gillar hela helhetsintrycket!

Fru Choklad sa...

Sminkjante: Å tack! Det tog en stund att få till det, men det var det värt!

Marina: Å tack snälla. Så då har jag inte klantat mig fullständigt då :) Vad skönt!
Det är därför det är så bra med de här boksminkningarna. man får tillfälle att gå utanför ramarna på ett sätt jag aldrig skulle kunna till vardags eller ens till fest. Man kan spåna loss och låta fantasin flöda. Det är mina roligaste sminkningar faktiskt. Ja jag har bara hållit spets mot huden och sedan "Stämplat" med svart skugga. Japp bara huggisar som fattas. Å visst är halsbandet snyggt. Det är köpt på Van Asch. Kolla hennes webbshop. Det finns massor med underbara smycken och annat. (Hattarna är heeeeelt otroliga.) Tack för att du tog dig tid att kommentera sminkningen. Kram

Jonna sa...

Så jäkla coolt! Vet knappt vad jag ska säga mer än att du rockar!!! (Öh, ursäkta mitt fjortisspråk, men det var så jäkla bra!) :-D

Fru Choklad sa...

Jonna: Jag blir bara glad! Tack snälla du!

Anonym sa...

Jätte najs! kul me dspetsen! Har läst ut första boken precis och verkligen ääälskar den! Om du vill ha ett tips om Vampyrböcker så säger ja bara Twilight, Twilight, Twilight! Det är den bästa boken jag någonsin har läst jag tror verkligen att du kommer gilla den! En bra vampyrserie är Vampire Diares! Och om du bara vill läsa om kärlek ska du nog satsa på Systrar i Jeans!

Kram Ebba b

Sanny sa...

Jag läser också dom böckerna !:) Jag tycker dom är enormt bra och har börjat tjuvläsa lite i Rihelle Mead ;) I <3 VAMPIRES! :D

Anonym sa...

Flot lavet! Men det skal siges, at det er halvmåner de har i panden!