tisdag, oktober 19, 2010

Studenttårtan försök 1

Skratta inte nu är ni snälla, men det blev ju inte så bra som jag hade tänkt. Det är verkligen TUR att jag har tid på mig att öva :P
Nu har jag dock lärt mig massor bara på första försöket och jag tror i slutändan att jag kommer att få till det ganska bra. Så vad hände nu då?
Först ska sägas att jag mest ville få koll på färger och smörkrämsrosorna i den här övningen, så jag har inte gjort den så hög som den kommer att bli sedan. (Måste ju tänka lite på stackars familjen som måste äta av den. Det kan blir för mycket ju!). Färgerna tycker jag är helt ok. Ville inte få den blå för mörk utan jag ville hålla den åt det mer himmelsblå hållet vilket jag tycker att jag lyckades med. Den stora missen var att smörkrämen blev för lös. Jag fegade helt enkelt ur på florsockret. Jag måste våga ösa på mer. Den kan gott vispas längre också. Jag testade också att göra royal icing, men det kommer jag INTE att använda. Svårt att jobba med men framför allt så var det ju inte gott. Bara sött. Smörkrämen är ju himmelskt god och jag vägrar göra tårtor som bara är snygga men inte goda. Det gör jag bara inte. Så smörkrämsrosor it is :)Det här är i alla fall grundtanken. Som sagt så ska sidorna vara högre så att ett mönster får plats och i mitten ska det inte vara en liten ros utan en plakett i sockerpasta där det ska stå studentskans namn + årtal och så ska jag göra en liten studentmössa i sockerpasta att lägga på också. Fyllning är ju ett kapitell för sig och jag tänker ta gud till hjälp i den frågan. (När det gäller bakning och desserter så heter gud Jan Hedh ifall ni undrar och jag kommer att skriva mer om honom i ett kommande inlägg.) I bibeln (som i detta fall heter Desserter och är skriven av gud) har jag läst om hur man gör perfekt citronkräm som kommer att få bli ett lager. Det andra lagret ska få bli en lätt och frisk blåbärscoulis. Dels är ju citron och blåbär en väldigt fin kombo och dels är det ett önskemål från studentskan att smaken ska vara fräsch och god snarare än tung och söt. Så nu ska jag lära mig att göra perfekt citronkräm, men jag har förtröstan för jag tror på gud :)

12 kommentarer:

Angeline sa...

WOW! Den är superfin och jag gillar verkligen färgerna! Smaken kan man nog inte klaga på heller, lät väldigt gott! Så för att vara ditt första försök så tycker jag det ser väldigt väldigt bra ut! Så du har mitt godkännande! ;) Rosorna blev otroligt vackra! Ta hand om dig, hoppas vi ses snart! Hälsa alla!

Stor kram Angeline!

J sa...

åhhhhhhhhhh, säger bara åhhhhhhhhhhh du är grym! Superfin!

Katarina sa...

Jag tycker också den ser superfin ut.

Och god. :-)

Spader Madame sa...

Och i förra veckan bakade jag muffins. På pulver. Kan jag flytta hem till er ibland? Esset coh Junior behöver öva på att bo själva!

jag har iofs ingen gudstro.

Laila och Johan sa...

Jag är stum av beundran! När får vi komma och smaka sa du?

Emma P sa...

Jag tycker dina bakverk är gudomliga, djupt imponerad! och gillar att du inte gör avkall på smaken, avskyr när det bara är söt...

Shamrock sa...

Jag blir hungrig bara av att läsa ditt inlägg

Tess sa...

Har du gjort de där rosorna själv??? För hand? Jag är djupt imponerad!

Bitte sa...

Jag är jädrigt imponerad. Jag skulle aldrig ha tålamodet att göra sånt här. Älskar dock att äta, den ser ljuvlig ut:0)

Miss Upsey Daisy sa...

Det finns ingen som är så duktig som du. Verkligen. Jag blir alltid sjukt imponerad av dina kunskaper i köket.

marinamake sa...

men ÅHHHHHHH den ser ju helt fantastisk ut! Vad otroligt duktig du är, och det där är "bara" ett "försök"?? Men kära nån, hur ska då inte slutresultatet bli? Jag kan bara drömma om vad den smakar....mmmmm.

Fru Choklad sa...

Alla: Oj ni är ALLDELES för snälla mot mig, men ok ni vet ju inte hur den här tårtan ser ut i mitt huvud. (Nej jag har inte krav på mig själv ha ha.) Jag ska skriva ett inlägg som kanske kan få er att förstå att detta verkligen inte står upp till den standard som jag eftersträvar och ALDRIG kommer att kunna uppnå.
Angeline: Toppen att du är nöjd så här långt, men jag lovar att det ska bli ännu bättre! :) Kram