lördag, februari 04, 2006

Casanova

Jag och maken var på bio igår och såg Lasse Hallströms Casanova En film jag varmt kan rekommendera! Filmen var späckad med massor av vackert 1700-tal med allt vad det innebär av fantastiska klänningar och vackra möbler. Den är dessutom mycket roligare än vad jag trodde att den skulle vara, vilket ger ett extra plus. Jeremy Irons är HELT outstanding som Pucci (elakingen i filmen) och Oliver Platt gör rollen som korkad isterkrängare på ett mycket underhållande sätt. Heat Ledger är mycket bra som Casanova och man bara måste beundra honom för hans perfekta betoning när han i en scen blir utskälld för att ha förfört en av noviserna i ett kloster och han med ett snett leende säger. - Well, she´s hardly a novice! Jag skrattar ofta under filmen och jag tycker inte att det slår över och blir fånigt, utan den lyckas balanser humor och romantik på ett mycket bra sätt.
Den här filmen kommer jag absolut att köpa när den kommer ut på dvd för den tål att ses många gånger.

Inga kommentarer: