fredag, januari 19, 2007

Bokrecension

Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross

Det finns vissa böcker som är så bra att man när man har läst dom avundas de som har läsupplevelsen kvar. Påven Johanna ligger väldigt nära att vara en sådan bok. Jag har inte läst något av Donna Woolfolk Cross förut, men jag kommer absolut att leta efter hennes namn nästa gång jag är på jakt efter något att läsa. Hon har ett målande språk utan att fastna i tröttsamma beskrivningar av miljöer, interiörer eller människor som annars kan vara vanligt hos författare som ger sig på att skriva historiska romaner. Hon låter historien flyta och tar sig tid där handlingen så kräver och beskriver ”mellanepisoder” precis så mycket att man som läsare inte tappar tråden men inte heller blir uttråkad av meningslös utfyllnad.

Huruvida denna Johanna har funnits eller inte är det nog ingen som vet, men oavsett hur det ligger till med den saken så är det en fantastisk historia och ett spännande levnadsöde som målas upp. Berättelsen utspelar sig i medeltidens Europa där Johanna, som är något så ovanligt och skrämmande som en beläst kvinna, för en ojämn kamp mot patriarkatet, religiösa regler och politiska rävspel. Hon kommer till en punkt där hon tvingas välja mellan sin frihet och oberoende och sin kvinnlighet. Hon tar chansen och väljer att förklädd till man leva sitt liv för att kunna fortsätta studera och vara fri. Som titeln antyder hamnar hon i Rom där hon snart uppmärksammas då hon slår många av de belästa männen på fingrarna med sin kunskap och intelligens. Snart hamnar hon i Påvens innersta krets. En inte helt ofarlig plats ska det visa sig.

Den som tror att denna roman inte innehåller en kärlekshistoria har helt fel, men jag tänker inte avslöja något om den utan nöjer mig med att antyda den romantiska tråden.

Även om historien utspelar sig på 800-talet så är den i sin beskrivning av kvinnans (och även barnens) villkor skrämmande aktuell. Johanna växer upp i ett samhälle där familjens överhuvud är allsmäktig härskare och i sin fulla rätt att behandla fru, barn och i förekommande fall slavar efter eget tycke. Såvida du inte är vuxen man är du i princip rättslös och husfaderns egendom. Johannas uppväxt kompliceras ytterligare av att hennes far, som är präst, dessutom lever i en religiös fanatism som starkt begränsar det egna tänkandet och rättfärdigar de mest märkliga och våldsamma bestraffningar. Jag kommer flera gånger på mig med att tänka: Men så där är det ju fortfarande! Jisses har vi inte kommit längre på drygt tusen år. I boken beskrivs även ett par juridiska processer och det slår mig att tankegångarna på hur en brottsling ska/kan dömas fortfarande finns kvar i vissa delar av världen!

Påven Johanna är en fantastisk och spännande berättelse som även uppmanar till eftertanke vilket också blir det jag kommer att bära med mig nu när boken är slut. Tack mamma för tipset!

Betyg: BBBBB +