söndag, februari 25, 2007

Lördagsfika och SM i Makeup 2007

Efter att ha suttit inne i flera dagar, med undantag från besök på MVC, så kändes det som att bli utsläppt på grönbete när jag strax före 13.00 gav mig iväg mot Söderhallarna för att möta upp maken, sonen och Norrköpingsgästerna för en fika. Jag hade ju inte kunnat gå med ut på shoppingrundan eller följt med till Makeup Store där A fått sin makeup kurs, men jag var fast besluten att i alla fall komma utanför dörren en gång denna helg så det var nog med ett stort leende som jag vankade den lilla promenaden ner till Medborgarplatsen. När jag kom dit så visade det sig att SM i Makeup 2007 precis börjat och vi stannade för att titta. (Till och med sonen tyckte att det var kul att titta på alla vackra tjejer!)

Det var 10 duktiga makeupartister som tävlade om titeln och de hade 30 minuter på sig att sminka sin modell. Temat var vintage 40- och 50-tal, så det var mycket röda läppar och markerade ögon med långa svepande svarta fransar. Publiken fick också rösta och efter att ha kollat in modellerna ordentligt så föll min röst på tävlande nr 5, Katarina Salensjö. (Tänk Betty Boop så får ni ett bra hum om hur makeupen såg ut.)

Tydligen var jag och juryn helt överens för det blev Katarina Salensjö från Lerum som vann 1a pris och därmed får representera Sverige på Makeup VM i tyskland senare i år. Stort grattis till dig Katarina!

Det var också hennes bidrag som blev publikens favorit och jag kunde inte låta bli att undslippa mig ett litet glädjetjut när jag vann ett pris för att jag prickat in vinnaren! Jag fick en Foundation med tillhörande borste från id makeup! :) Fast jag gav den till A eftersom det var mer hennes färg och hon fyller år så det var ju liksom hennes dag!

Sedan tog vi en fika och de andra berättade om sina shoppingfynd. Det var så härligt att få sitta på ett café och bara vara med människor jag älskar och för en stund inte behöva tänka så mycket på sammandragningar och värkar! (Får betala lite för att jag var ute och studsade igår nu men det är det värt!)

Sedan hämtade vi den fina glasstårtan som vi beställt på Stockholms Glass Hus. Den var underbart god och blev en smaskig avslutning på middagen vi åt senare på kvällen!

Nu lär det nog dröja innan jag får en sådan lördag igen så det var värt mycket att en av de sista lördagarna (lördagen?) utan liten älskad bebis blev så lyckad och mysig.



Makeupartisterna i action och vinnaren med sin söta modell.


Vår glasstårta. Vanilj och Zuppa Ingleseglass med jordgubbssorbet! Bild från Stockholms Glasshus

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Gud vilken vacker glasstårta. Härligt med din lördag. Kram.

Fru Choklad sa...

Kerstin: Ja den var både vacker och vansinnigt god! Kram

Laila och Johan sa...

Så kul att läsa om din lördag, lite häftigt när man har varit på samma ställe (det är ju inte så ofta någon är i mina hemtrakter.. ;)!

Anonym sa...

wow vilken härlig lördag!!!

Och att det fanns makeup-tävling.

Jag bara älskar smink i alla dess färger. Sminkar mig olika dag för dag och varierar mycket...

Glasstårtan? Mmmmmm. Underbar!!!

Fru Choklad sa...

Loppanlej: Ja det var verkligen en härlig lördag. Ja tänk om vi "vetat om varnadra". Hade ju varit kul att säga hej!

Maria: Ja smink kan man inte få för mycket av! Jag har inte heller samma look utan anpassar maken efter kläderna eller hakar på en ny stil som jag hittar. Just nu har jag kvinnorna i tv-serien om Hercule Poirot som går på 4an som förebild. Jag älskar deras kläder och makeup! Inte för att jag har tillfälle att sminka upp mig så ofta sedan jag blev sjukskriven men jag tar de tillfällen som bjuds! ;)
Efter gymnasiet var jag svårt inne på att bli makeupartist, men insåg att det kunde bli svårt att få jobb så det fick bli juristlinjen i stället. (Närbesläktat eller hur haha) Jag jobbade dock under i stort sett alla mina universitetsår xtra på ett parfymeri och fick då möjlighet att gå kurser hos bla Clarins, Dior och Chanel. Så jag är lite "halvutbildad" i alla fall :)
Glasstårtan! Ja du den var GOD! mmmm

Anonym sa...

Hej hej

kikar in o lämnar av en kram ,var verkligen längesen vi hördes hoppas allt är bra. När ska bebis komma?

kramis

Fru Choklad sa...

Selma: Ha ha ja det undrar jag också! Hon har varit på väg två gånger men jag har lyckats hålla henne inne ännu så länge! Dock är cervix utplånad nu och jag är öppen ca 1½ -2 cm så jag står väl på tröskeln kan man säga!
Kram till dig också! Måste vara härligt att ha bebisen i famnen istället för i magen!