onsdag, februari 28, 2007

Städa annars......

Hos Annie har jag har hittat den ultimata outfiten att bära när jag ska ha det lilla nu-är-det dax-att-städa-på-ditt-rum-och-jag-menar-NU kriget med sonen.

Av någon underlig anledning så har vi ALLTID olika ingångsvärden när det gäller roliga saker som städning, sänggående och tandborstning, etc.

Jag: Ok nu är det dax att städa! Det ser ut som om någon släppt en bomb här inne och gästerna kommer om 30 minuter.
Sonen: Neeeeeeej! Det är så tråååååkigt.
Jag: Jaha! Ja men då ska du väl inte dra fram ALLT utan kanske hålla dig till att leka med en sak i taget och sedan ställa tillbaka den innan du drar fram nästa. (Sonen har slutat lyssna för länge sedan och springer mitt i meningen förbi med ett plan och låter som en reamotor)
Jag igen: HALLÅ! Moderskeppet anroppar! Gå och städa nu!
Sonen: Åhhhhhh, men det är inte stööööökigt ju.
Jag: What!? Man ser ju knappt golvet! Minns du ens vad det har för färg va? (Ok här överdriver jag lite, men jag måste få lite reaktion. Är smått desperat ju)
Sonen: Du kan städa!
Jag: Det har jag gjort! Jag och pappa har städat hela lägenheten, men ditt rum är ditt ansvar när det gäller att plocka ihop leksaker. Det vet du ! SÄTT FART NU!
Sonen: Det blir ju i alla fall stökigt när W har varit här och lekt ju! Jag kan städa imorgon!
Jag: GAHHHHHHHH. Snälla rar söta du gå in och plocka iordning NU!!!!!
Sonen kör iväg med planet och maken kommer med respiratorn!

Till hans försvar måste jag ju ändå säga att det brukar sluta med att sonen med mycket sura miner och mycket mutter städar. Fast jag brukar ligga på minus en bra stund!

Kanske skulle denna t-shirt göra susen!
Jag hittade bilden hos Annie som i sin tur hittade den hos Net-a-porter

8 kommentarer:

Annie - PD sa...

hihihi - visst är den perfekt... :D

Anonym sa...

Vilken underbar tröja!

Denna ska jag tipsa om ;-)

Fröken Lund sa...

Det är de föräldrar som inte räds att ligga på minus emellanåt som sen blir de mest respekterade och älskade föräldrarna. Minus är bra. Det lär barnen att uppskatta plus!

Jag har två småsyskon som nu är 10 och 12, så jag har gått igenom en del faser med dem. :-)

Mary Lady Luck sa...

Ja, städning är väl den eviga trätefrågan med barn. Det är först när man är vuxen som man kan uppleva den där sjuka euforin över att ha storstädat och allt är perfekt :)

Fru Choklad sa...

Annie: Ja heeeelt underbar och "nyttig" också ;)
Maria: Be my guest! :)
Fröken Lund: Jo minus är bra, men tråkigt. Å andra sidan. När man ligger på plus!!!! OHHHH vad det är härligt. Ah två småsyskon. Ja då vet du absolut vad jag pratar om!!!!
Mary: Ja jag räknar stenhårt med att det stadiet ska hinna inträda hos sonen innan han flyttar hemmifrån för jag har nämligen talat om att när han får en egen bostad så bestämmer han själv hur ofta och när det ska städas. Just nu är svaret på det att han ALDRIG ska städa när han flyttat hemmifrån, men som sagt jag räknar iskallt med att han ska uppskatta städade rum tills dess! :)

MiA sa...

Hmmm... det lät skrämmande mycket som ett utbyte mellan mig och min sambo. Jag som barnet som tycker det är tråkigt och han som föräldern :).

Kerstin sa...

Hahahaha - klockren t-shirt ju :)

Fru Choklad sa...

Mia: Fniss Du får köpa t-shirten till din sambo då! (Måste ju tillägga att inte heller jag tycker att det är KUL att städa, men ser dock att det kan vara nödvändigt då och då. Däremot älskar jag när det väl är gjort!)
Kerstin: Ja den har nått oemotståndligt över sig :)