onsdag, februari 21, 2007

Potatis och sparrissoppa

Igår var det ju fettisdagen (vad ÄR det för ord egentligen det låter ju inte klokt) och självklart hade jag köpt semlor till mina darlings, men ska man orka äta semla så får inte middagen vara för kraftig så jag gjorde helt enkelt en soppa och den blev så god att jag tänkte dela med mig av receptet till er.

Potatis och sparris var en ovanligt lyckad kombination så den här soppan kommer jag att göra fler gånger!

Potatis och sparrissoppa 3-4 personer
1 pkt fryst grön sparris
6-8 potatisar beroende på storlek
1 morot
1 dm skivad purjolök
1 klick smör
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
salt och peppar efter smak
mejram
4-5 mask creme fraiche

Skölj och skiva purjolöken. Skala och dela potatisen i mindre bitar. Skär av sparrisknopparna och spara dem till dekoration. Dela sparrisstängerna ett par gånger. Skala moroten och skär den i slantar. Smält smörklicken i en kastrull och börja med att fräsa purjolöken en liten stund. Häll sedan i bitarna av potatis, morot och sparris. Rör om ett par varv och häll sedan på 1 L vatten. Lägg i buljongtärningarna och låt soppan sjuda under lock i ca 20 minuter eller tills alla bitar är mjuka. Kör soppan slät med en handmixer. Är soppan för tjock i konsistensen så kan man späda med vatten. Smaka av med mejram, salt och peppar. Klicka i creme fraichen och värm upp. Servera med sparrisknopparna som dekoration strödda uppe på soppan.

Nu när jag sitter här och skriver så slår det mig att det nog är gott att strö över lite knaperstekt finhackat bacon också. Får testa det nästa gång jag gör soppan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade också soppa men kantarellsoppa och sen slapp jag som tur var semlorna, har aldrig varit poppis hos mig :-)
Din sida är ytterst trevlig att läsa (hittade den när jag googlade om Fanta, hade precis köpt den där nya så det var kul att läsa dina åsikter om den)

Kram
Sezierra

Fru Choklad sa...

Sezierra.Jag är också måttligt förtjust i semlor. Det räcker med en eller kanske två per år sedan är det bra. Förra året bakade jag själv och gjorde då saffranssemlor. Det var godare än dom vanliga man kan köpa men i år orkade jag inte baka själv så det fick bli köpta.
Det låter inte dumt med Kantarellsoppa heller!
Kul att du gillar min sida!
Kram tillbaka!

Anonym sa...

Gud så gott. Jag är en riktig soppa-tork ;-) Love it!

Mary Lady Luck sa...

Det låter gott, jag skulle hellre äta massor av soppan med gott bröd och knaperstekt bacon istället för att spara mig till semlorna. Gillar dom inte alls..

Kerstin sa...

Bra recept tackar jag aldrig nej till. Tack :)

Fru Choklad sa...

Maria, Mary och Kerstin: Ja soppa är verkligen en hit. Egentligen skulle man nog kunna äta soppa i ett helt år utan att behöva upprepa sig.
Just denna går snabbt att laga så prova gärna. Mycket gott för lite besvär!