tisdag, februari 20, 2007

Utmaning

Jag har blivit utmanad av rara Maria och självklart antar jag den!

Utmaningen: Om du fick träffa 4 personer som inte lever idag vad du skulle vilja fråga dem?

1 Coco Chanel - Modeskaparen som gav oss "den lilla svarta" och Chanel No 5 ! Jag skulle fråga henne om hur och varifrån hon fick sina idéer och hur hon vågade vara så innovativ och gå emot allt som var rådande i den tidens mode. (Coco Chanel öppnade sin första boutique 1912. Och att då vara affärskvinna med så mycket idéer och vara så nytänkande måste ha varit både provokativt och kontroversiellt.) Jag har alltid beundrat Coco Chanel inte bara för hennes fantastiska stil utan även för att hon var så modig och för hennes entreprenörskap.

2 Mahatma Gandhi – Frihetskämpe som lärde oss hur mycket man kan uppnå även om man vägrar använda våld. Han är en riktig hjälte. Jag skulle fråga honom om hur han lyckades behålla sina ideal när han ständigt möttes av så massivt motstånd? Varifrån fick han sitt mod och sin envishet? Vad var hans drivkraft bakom idealen och rättvisetänkandet? Jag är övertygad att jag skulle kunna prata med denna man i veckor utan att tröttna.

3 Adolf Hitler – En av de grymmaste människorna i världshistorien. Han har gett hybrisen ett ansikte! Jag skulle fråga honom hur han kunde tro att en ”ras” är överlägsen en annan och varför denna tro skulle ge honom rätt att utplåna ett helt folk? Jag skulle också fråga honom om hur han kunde skicka sitt eget folk i döden när slaget redan var förlorat? Till slut fanns det ju bara gamla och barn kvar och han skickade dem utan att blinka mot en säker död. För att försvara vad? Kriget var ju förlorat. Varför vägrade han att inse det? Hur kunde han anse sig ha rätt över huvud taget att starta andra världskriget? Den här mannen har så mycket att stå till svars för och jag skulle verkligen vilja höra svaren.

4 Peter Tjajkovskij – Rysk kompositör, som gjort världens vackraste balettmusik! Jag har alltid undrat hur de klassiska kompositörerna arbetade. Hur gjorde han rent praktiskt när han komponerade? Började han med ett tema som utgjorde stommen för att sedan bygga på med stämmor eller skrev han mer som Mozart lär ha gjort? (Vad jag förstått skrev han alla stämmor på en gång så att säga.) Vad inspirerade honom när han skrev sin musik? Hur hann han med att skriva allt? (Han skrev ju allt för hand. Inga datorer där inte. Och han har skrivit så otroligt mycket. Inte bara musik till ett antal baletter utan även ett gäng operor, sex symfonier, pianokonserter mm.)

Jag bollar utmaningen vidare till de som känner sig manade!

5 kommentarer:

Fröken Lund sa...

En intressant tanke faktiskt, om man fick välja att träffa 4 nu döda personer. Jag har ingen aning om vilka jag skulle välja. Faktiskt inte en aning. Möjligtvis Greta Garbo. Hon var så tjusig. :-)

Marilyn Monroe också tror jag. Herregud vad ytlig jag var, märkte jag. Bäst jag slutar när jag fortfarande ligger på plus. Hi hi.

Fru Choklad sa...

Jag tycker absolut inte att det var ytliga val. Garbo är en av mina personliga stilikoner och hade ju ett fantastiskt och intressant liv.
Marilyn Monroe är inte heller ett ytligt val i mitt tycke. Hon lyckades fängsla en hel värld och har fortfarande stort inflytande som stilikon och symbol. (Notera gärna att jag väljer att INTE säga sexsymbol. Jag tycker hon är så mycket mer än det.) Hon är en legend och myt av modern tid på ett sätt som få andra lyckats bli och hennes historia är både fantastisk och bitvis väldigt sorglig.
Två bra val där tycker jag.

Anonym sa...

Jag vill abslut hänga på och lyssna till dessa historiska personligheter. Bra val!

Och Greta Garbo samt Marilyn var allt annat än ytliga. Fantastiska kvinnor, underbara skådelspelare och konstnärinnor med gripande öden.

Jag tröttnar aldrig att se dem på vita duken. Och jag skulle såååååå gärna vilja träffa dem. De tog båda med sig så mycket obesvarade frågor i graven...

Anonym sa...

P.S. Du är också rar :-)

Fru Choklad sa...

Maria: Du får absolut hänga med! :)Oh jag kan riktigt se oss spänna ögonen i den där Hitlergubben! Ha ha!