måndag, november 17, 2008

Diptyque - Opone

Tillsammans med L'Artisan, Guerlain, Dior, Ava Luxe och Serge Lutens hör Diptyque till mina favoriter av parfymhusen i världen. (So far ska väl tilläggas. Det dyker ständigt upp för mig nya bekantingar som man förälskar sig i.) Här finns mycket att välja på och det kommer hela tiden nya intressanta dofter att bekanta sig med.
Opone är en varm lite torr doft som bär med sig en flyktig sötma. Precis när den träffar huden så ger den lite intryck av att dofta hostmedicin! En ton som jag för övrigt verkar välja allt oftare nu för tiden. Sedan lägger sig medicinkänslan och istället träder en mjuk blandning av saffran, rosor och trä fram. Även om doften har en viss tyngd tycker jag inte att den blir för tung för att bära dygnet runt. När den satt sig och det första intrycket sjunker in för att lämna plats åt parfymens kropp tycker jag att saffranen försvinner, men med trät och rosorna finns i stället en lite sockrig ton som är helt fantastisk. Den gör absolut inte parfymen söt på något vis utan ger mig bara känslan av att ha luktat på socker! Sniffar jag för djupt försvinner sockerkänslan så den finns där bara som flyktigast och gömmer sig likt en liten älva bland gräset av trä och rosor om man tittar för intensivt för att fånga henne. Retfullt men också kittlande. Opone är en dam som välklädd sitter på ett elegant café (absolut inte Waynes) och dricker cappucchino (ingen latte här inte). Medveten i varje elegant rörelse utan att bli divig. Hon söker inte uppmärksamhet, men förbipasserande kan inte låta bli att lägga märke till henne. Hon är inte prålig eller flärdfull. Det finns inget svulstigt eller vulgärt hos henne. Bara en stillsam elegans och en älva som du bara anar men som försvinner om du tittar för länge.
Den hör till dofterna Woody Chypre. Jag önskar att den satt lite längre, men efter 4-5 timmar så är den i princip borta vilket är synd.

7 kommentarer:

marinamake sa...

Va duktig du är som kan så där mycket om parfym! Själv kan jag avgöra om jag tycker det doftar gott eller inte, sen tar mitt omdömme slut ;-), men jag ääälskar parfymer, kan ha hur många som helst! Var hittar man Diptygue..? Har aldrig hört talas om...
Hade hoppats på att få sen en bild... men icke sa nicke ;-)

Cicki sa...

Vilken underbart vacker beskrivning av en parfym. Man blir ju sugen på att prova den. Men varför håller den bara i 4-5 timmar? Bra parfymer ska ju dofta längre än så.

Spader Madame sa...

Till och med jag blir sugen... Hur kan du skriva så om parfym? Mat, det hade jag åtminstone begripit!

Fru Choklad sa...

Marinamake: Åh tack så mycket. Jag har varit parfymnörd sedan jag var 14 år så jag har ju hållit på ett tag :) Först läste jag böcker i ämnet och nu finns ju nätet med massor av information så nu kan man ju verkligen lära sig MASSOR.
För mig är parfym poesi för näsan så om jag då ska få andra att förstå min upplevelse av parfymen genom bloggen som ju upplevs med ögonen så får jag ju ta till orden som ögat så att säga förstår. Rätt språk för rätt sinne så att säga. Därav min "målande" beskrivning av doften. Absolut! Parfymer kan man inte ha för många. Diputique finns bland annat på NK i Stockholm och så på nätet förståss, men där måste man ju veta vad man vill ha. Har du testat att handla från The Posh Peasant? Det är mitt parfymnirvana! Där kan man köpa dekanterad parfym dvs små rör på 1 ml (och större om man vill) bara för att testa. Jag har köpt därifrån två gånger och är jättenöjd. Abigail som driver shoppen är superduktig och jättetrevlig. Kolla i alla fall sidan så får du se. http://theposhpeasant.com/
Snart ska jag beställa mer :D

Cicki: Tack så mycket. Ja det finns så många härliga parfymer att prova så ibland vet man knappt var man ska börja :)
Det undrar jag också. Eftersom det är en parfym så borde den sitta i alla fall 10 timmar, men jag vill nog påstå att den är mer eller mindre borta efter ca 5 timmar. Tycker jag haft Edt, som hållt längre än så! :(

Spader: Hur jag kan skriva så? Jag vet inte. Kanske är det min estetiska ådra ha ha. Jag gissar att man blir lite som en vinkännare. Dom brukar ju också dra iväg i de mest fantastiska beskrivningar när de talar om ett gott vin de druckit. Det är nått man lär sig med tiden på nått sätt. En del kvinnor hittar en doft som de gillar och sedan har dom den under en lång period eller resten av livet, medan andra (som jag) ständigt söker nya upplevelser och har dofterna som garderob lika mycket som sina kläder. För mig fungerar parfymen både som signal och som terapi. Jag vill kanske understryka ett drag hos mig själv eller så vill jag komma i en speciell stämning. Beroende på vad så använder jag olika dofter.

marinamake sa...

Ohh tack för tipset, ska kolla in den absolut! Håller med, det är verkligen poesi för näsan! För mig är det även en tripp nerför memory lane... jag minns i dofter om du förstår. Fast det gör säkert de flesta.

J sa...

En fantastisk beskrivning, du är så fantastiskt duktig på att berätta och få fram parfymens känsla. Snälla fortsätt med dina underbara recensioner!

Fru Choklad sa...

marinamake: Visst är det så. Dofter är ett fantastiskt sätt att minnas på. Jag minns vissa saker just tack vare att att en speciell doft varit framträdande vid händelsen. Det behöver ju inte alltid vara just parfym utan det kan vara allt möjligt.

Hanton: Tack raring! Nej jag ska absolut fortsätta. Jag håller som bäst på att välja ut lite nya dofter ur Abigails fantastiska sortiment. (Som jag inte hade nog att recensera ha ha!) Undrar om jag inte ska ge mig på Ava Luxe's Midnight Violet, en mystisk parfym som maken tycker är ganska läbbig, men jag själv är väldigt förtjust i :)