måndag, december 08, 2008

Julhandlat i Norrköping

Det är inte klokt vad jag trivs i Norrköping. Det är underbar liten stad och jag känner mig alltid hemma där. Vi har bott hos makens syster med familj och jag klappar mig själv på axeln över att ha valt en man med en sådan underbar familj. Man känner sig alltid välkommen och vi har det alltid så trevligt och mysigt ihop med dom.

På kvällen skulle ett par goda vänner till dom komma över på middag och jag och svågern slog våra kloka huvuden ihop i köket och lagade Couq au vine och Galce au four. Vi blev riktigt i gasen och stod och försökte prata italienska (så gott det gick)vilket ju kan tyckas lustigt eftersom vi lagade fransk mat, men det bara blev så :) Hur som helst så blev middagen väldigt lyckat och att laga mat ihop med svågern på italienska var verkligen galet kul. Vi gör om det igen till nyår P ;)

På dagarna var vi ute och "gjorde stan" och jag måste nog erkänna att jag nog tappade räkningen på vad jag SKULLE köpa och vad som RÅKADE köpas, hi hi. Kul hade jag i alla fall. Det har köpts leksaker till både Lilla damen och sonen. Flera saker till maken och en bok till mig själv som barnen ska få ge mig. (Madame de Pompadour av Herman Lindkvist. Tack Hanton för att du gjorde mig uppmärksam på den.)

På lördagen fikade vi på ett ställe som heter "Skafferiet" på Drottninggatan 15 och det kan jag varmt rekommendera. Trevlig lokal, bra och gott utbud, vänlig personal och massor med plats för oss som hade barnvagn med. Jag drack en latte och åt en foccacia med rök lax och mozzarella som var supergod. Precis bredvid Skafferiet ligger en alldeles förtjusande kaffe och te handel där de också har ett stort utbud av choklad. Både som kakor och praliner. Jag var i himmelen. Jag köpte två kakor. En med päronsmak och en med körsbärssmak och så köpte jag varsin stor pralin som var gjord av den ljuvligaste nougat och dekorerad med en stor julblomma i rött eller vitt. Jag köpte vita till herrarna och röda till damerna. De var sagolika. Går ni förbi där så bara måste ni gå in. Deras Earl Grey te är i en klass för sig och jag köpte naturligtvis av det med. Så hittade jag en fantastisk mugg med engelska rosor på som jag faktiskt inte kunde motstå. Den är tyvärr lite liten för mig som vill ha te baljvis, men jag får väl massa mig ur soffan och ta fler gånger då.

Jo det bidde en sak till............ Sing star ABBA. Ja men fatta!!!!! På 70-talet när jag var barn så var den enda musik jag ansåg lyssningsbar ABBA. Timmarna jag stått framför spegeln iförd mer eller mindre tvivelaktiga kreationer och mimat (eller sjungit för full hals snarare) är HUUUR många som helst och nu........ NU .... Kan jag ta mitt ABBAsjungande till helt nya dimensioner. I'm a happy girl!!!!!

Nä om man skulle ta och gå och sjunga lite ;) Först ska jag bara skriva min önskelista innan någon väldigt nära anhörig stryper mig :D

4 kommentarer:

marinamake sa...

men ååhhh vad mysigt ni har haft det! Jag blir riktigt avis ;-)! Ohh vad roligt, jag var STOR Abba-freak när jag växte upp. Jag var Agneta och min kompis var Frida, och otaliga är de gånger vi tvingat särskilt hennes föräldrar att se på när vi uppträdde. Det finns inget som ger mig en sån nostalgitripp som att lyssna på Abba. På roliga timmen på fredagar uppträdde vi förståss och tvingade två av grabbarna i klassen att uppträda som Björn och Benny, guuu så pinsamt dom tyckte att det var! Och du... Agneta kommer in och handlar ibland i butiken där jag jobbar... vill du ha min autograf?! ;-)

Anonym sa...

Norrköping är jättemysigt. Gillar den stan :-)

Spader Madame sa...

Det har poppats ABBA en masse hos Spader- det kanske är ett singstar som krävs???

Fru Choklad sa...

marinamake: Ja det är nog nästan så att jag vill det ;) Wow du har träffat popvärldens Garbo liksom!
Du får väl komma över och köra lite ABBA då :) Du får gärna vara Agneta :D

Maria: Ja det är verkligen en underbar liten stad. I love it.

Spader: ABBA är ju i en klass för sig. Singstar är absolut ett måste. Kom över och testa så får du se ;)