tisdag, oktober 20, 2009

Historikern av Elizabeth Kostova

Jag har äntligen läst ut Historikern av Elizabeth Kostova. Låt mig säga på en gång att den stackars boken fick sämsta tänkbara utgångsläge. Den skulle fylla tomrummet efter Twilight serien och det var ju en rätt tuff uppgift med tanke på hur fantastiskt bra jag tycker att den är. Därför upplevde jag de första 400 sidorna som oääändligt trögflytande och i långa stycken omständigt skrivna och rent ut sagt tråkiga, men mot slutet tog det sig och det ÄR en spännande historia med många intressanta vinklingar på Draculas historia. (För märk väl att han faktiskt HAR levt om än inte i den skepnad vi lärt känna honom via Hollywood.) Kostovas berättarstil är emellanåt ganska omständig och hon ägnar mycket tid åt att beskriva såväl landskap och platser som att berika läsaren med historiska detaljer, men när man väl kommer in i det så är det inte så dum.
Som grädde på moset har jag låtit mig inspireras av Sminkan och Emma P som ibland gör makeuper inspirerade av böcker de läst. Jag har använt MUS "Tri bow". Skuggorna "Deep", "Muffin" från MUS och "Danger Zone" från MAC. Kajal svart från MUS och Mascara "Stiletto" från Maybelline.

Boken får CCCCC

6 kommentarer:

J sa...

WOW vad läckert! Sminkningen passar perfekt till omslaget!
Hoppas allt är ok raring, jag har tänkt ringa så vi kan hitta en tid att ses men man flänger ju mest runt just nu. Nu ska det bli lite bättre framöver så jag hoppas du har tid att ses. Saknar dig! Stora kramar

Sminkan sa...

Jättebra tolkning av omslaget!
Jag tycker Historikern är en bra roman med vackert språk men håller med om att den är snirklig och lite tungläst, speciellt om man är i ett skov med mycket ungdomsböcker.

Miss Upsey Daisy sa...

Jag måste ta mig tid och läsa den serien jag med. Kanske ett projekt för det här jullovet jag ämnar att ta.

Spader Madame sa...

Gillade inte boken...nope.. sååååå låååångtråkig. Men sminket var snyggt värre!

marinamake sa...

Ohhh vad duktig du är, perfekt tolkning! Coolt! Har inte läst någon av de där böckerna, är tyvärr inte någon bokmal... är på "to do"-listan ;-)!

Fru Choklad sa...

Hanton: Tack så mycket, men nja så snyggt blev det väl inte. Den här sminkningen var mer på kul.
Ja äntligen har killarna fått till det. Det ska bli så roligt att ses igen. Jag har förstått att du har haft olidligt mycket att göra på jobbet och det är samma här så jag känner mig också rätt sliten om sanningen ska fram. Tur att det snart är jul så man får vara lite ledig :)
Har du märkt att de är väldigt griniga i Göteborgs tr? Vissa domare där skulle behöva ett lavemang!!! Vad är det med människor ibland? (Fast jag vann ändå mohahah.)

Sminkan: Tack. Mja den var ok tycker jag. Jag hade gillat den mer om det hade varit lite mer fart i berättarstilen.

Miss UD: Twilightserien kan jag varm rekommendera. Den är underbar. Ja jullov!!!! Oh ja ge mig jullov!!!

Spader: Förstår varför. Den är ju rätt svårsmält. Tack. Fast jag tycker nog det är mer kul än snyggt.

Marina: Ja jag tror jag fick med det mesta av omslaget. "Rivmärkena" efter klor hittade jag dock på själv :) Nått måste ju vara mitt eget tänkte jag. Strunta i Historikern och läs Twilightböckerna. Dom är svåra att lägga ifrån sig. Riktigt smaskiga!