tisdag, september 16, 2008

Chokladtips!

Ja det är ju ganska mesigt att kalla sig Fru Choklad i tid och otid om man aldrig skriver om denna ljuva njutning, som jag för övrigt är helt övertygad om har sin alldeles egna plats i näringspyramiden, så här kommer ett syndigt, mörkt och alldeles underbart inlägg.

För en tid sedan handlade jag och Lilla damen i en av Södermalms bästa mataffärer, Goodstore AB. (Bara ekologiskt, vegetariskt, biodynamiskt och fair trade varor. Skånegatan nära Nytorget.) Bland annat fick den här påsen följa med hem. "Crystallised Ginger" från Organic Seed & Bean Company. Detta mina vänner är en bit av himlen i en liten röd påse. Först biter tänderna genom ett lager med riktigt mörk choklad som ger lite bitterhet åt tungan för att sedan sjunka in i den lite mjukare kanderade ingefäran som är både söt och het. Att sakta tugga på bollen (helst med ögonen slutna) ger en perfekt blandning av hetta, sötma och bitterhet i munnen.
Om du gillar ingefära i allmänhet och choklad i synnerhet så kommer du att älska den lilla röda påsen och dess innehåll.
Nästa gång ska jag prova choklad med lavendel från samma märke. Låter som en perfekt sängfösare. Eller hur ;)

2 kommentarer:

Spader Madame sa...

Låter underbart tycker jag...

Fru Choklad sa...

Spader: Den är HIMMELSK.