fredag, mars 16, 2007

Choklad + Lakrits = Sant

I senaste numret av Journal Chocolat finns ett rappotage om kombinationen lakrits och choklad. Det kan ju låta som en absurditet, men det är himmelskt.

För den som är skeptisk rekommenderas ett besök på Chokladfabriken vid Tjärhovsplan på Södermalm. Där kan man köpa de ljuvligaste lakriktspraliner jag någonsin ätit!

Pralinen består av lakritskola som är täckt av ett lager mörk choklad och kröns av en gnutta flingsalt.

När man stoppar den i munnen möts man först av smaken av mörk choklad och ett stänk salt. Sedan bryter den lena lakritskolan igenom och ger gommen en smekning den sent ska glömma! Det är ren poesi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men nu blev det konstigt igen - fast den här gången har jag inga bevis!

Igår kväll när jag gick och la mig tänkte jag på det där som en kille skrivit på Tinnitussans blog - om smågodis.

Och jag låg och tänkte på att jag inte gillar smågodis längre - men att saltlakrits och mörk choklad tycker jag så mycket om att det nästan kan liknas vid en graviditetsnojja.
Jag ska inte säga att jag är beroende - men jag får enorma sug efter saltlakrits och choklad.

Och den godaste efterrätt jag kan minnas att jag ätit var en crème caramel (brylépudding) med lakritssmak. Det låter verkligen inte gott - men det är det.
Vansinnigt gott.
Åt det på Häckeberga slott i Genarp, när jag och min dåvarande käreste tillbringade en jubileumshelg där.

Men så konstigt att du skriver om kombinationen lakrits och choklad - när jag tänkt så intensivt på det.
Och dessutom just du som är gravid - när jag tänkte på mitt behov som en graviditetsnojja - jag har precis skrivit om ett annat märkligt samband i min blogg.

Fru Choklad sa...

Oj ja det var ju minst sagt ett sammanträffande. Det är inte utan att man ibland undrar över kopplingarna i universum.
Jag älskar nya smaker och kombinationer och vill prova nästan allt minst en gång så jag är rätt övertygad om att jag valt crème caramel med lakritssmak om jag haft chansen! (Finns ju några undantag, men det gör det ju alltid! Hjärna tex känns oetiskt på nått sätt. Levande larver och insekter över huvud taget bläää. Höll på att spy när jag såg Linda Isaksson äta rostad spindel i tv! Hua!) Ska genast kolla din blogg!

Anonym sa...

åååå, jag brukar cykla förbi chokladfabriken, men nästa gång ska jag gå in!

Håller med. Ofta är det de oväntade kobinationerna som visar sig vara helt underbara ihop. Tror stenhårt på den här pralinen. Mums!!!

Hur mår lilla damen idag? Nu kan det vara dags när som helst ;-)

Fru Choklad sa...

Maria:
Åh men då bara MÅSTE du gå in och handla. Lova att du berättar vad du tycker när du smakat!

Jo hon måste vara på topphumör där inne för jösses vad hon har fart runt idag. Jag är alldeles öm i magen! Men jag känner fortfarande inga säkra tecken på att det skulle vara på gång, fast det kan ju ändra sig på ett par timmar. Ha i alla fall dansat mycket idag så vi får väl se vad som händer under natten! :)

Annie - PD sa...

Oh my! Det låter som en dröm. Ska prova asap...!

loppispoppis sa...

ååå vad gott, jag måste dit och prova! -93 när jag sommarjobbade på Island åt jag en chokladkaka (liknande marabou's) med krispiga sötlakritsstänger i. Saltlakrits fanns också i. Supergott! Jag undrar varför man inte gör mer sån't!!