tisdag, mars 06, 2007

Baka baka liten kaka!

Småkakor lär ju vara på modet just nu, men mitt intresse för småkakor väcktes redan i och med att jag träffade min man, eller egentligen när jag träffade min svärmor. När vi är hos svärföräldrarna på besök får man alltid himmelska bakverk till kaffet och jag har länge trott att småkakor är tidskrävande och knepiga att få till, men i och med småkakstrenden så har jag gett mig den på att jag också ska bli en riktig sockerbagare. Så med svärmor som förebild och några nyinköpta småkaksböcker på rean ger jag mig nu i kast med den ädla konsten att baka småkakor. Ofta blir det ju rätt mycket kakor om man bakar hela receptet så jag har tänkt att jag ska prova mig fram genom att bara göra halv sats.

Idag har jag gjort dessa små skapelser. Tack svärmor för receptet.

Svärmors havresyltkakor

6 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 tsk bakpulver
200 g smör
hallonsylt

Lägg alla torra ingredienser i en skål och blanda väl. Finfördela smöret i blandningen och arbeta ihop till en deg. Rulla små bollar av degen som läggs på smord plåt Gör en fördjupning i varje kaka. Klicka i lite sylt. Grädda i 175 grader i ca 8-10 minuter. En sats ger 45-50 st kakor.

Jag hade ingen hallonsylt så jag tinade lite frysta hallon och mixade med lite socker. Det blev bra det med!



Havregrynen gör att kakorna blir spröda och frasiga och använder man riktigt smör får man en mycket godare smak än om man använder margarin.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så gott! Att baka småkakor är verkligen jättekul och enkelt!

Dessutom så känns det som ett kulturarv det här med "7 sorters kakor".

Fin bild! ÄR lycktorna från indiska, tro?

Fröken Lund sa...

De där var ju jättesöta! Kan tänka att sonen blir glad när mamma bakat kakor, igen. :-)

dddd sa...

Oooo... vad du frestas. Jag blir ju dösugen nu, ju! :)

Fru Choklad sa...

Maria: Ja många recept är lättare än vad man tror, så det behöver inte bli ett jätteprojekt att baka kakor!
Precis! Det är lite kulturarv och även om jag älskar att laga mat från hela världen så värnar jag om det svenska köket och de svenska (mat)traditionerna.
Ha ha ha! Ja visst är dom från Indiska! Som sagt stället är livsfarligt!

Fröken Lund: Ja och så lätta att göra! Eftersom jag använde färska bär med lite socker istället för sylt så blev de inte lika glansiga och fina som svärmors, men smaken är inte att förakta!

Miss KYD: :) De här kakorna slänger du lätt ihop själv! Och det kan ju vara bra om du rustar dig med ett par kakor för jag kommer snart med nästa recept! Sonens skola ska ha öppethus i helgen och då ska det vara försäljning av bröd, kakor, bullar och godis bla. Enligt bakschemat ska vi göra godis och jag har mer eller mindre bestämt mig för att göra två sorters fudge! Recept och bild kommer inom kort!

Fröken Lund sa...

Om du fortsätter baka i den här takten så är det nog försäljningen av dina kakor som kommer sponsra klassresan nästa gång. :-)

Fru Choklad sa...

Fröken Lund: :)Ja vi får väl se. Ska just ut i köket och ge mig på nästa projekt. Det blir två sorters fudge!
Även om fudge tillhör mina godisfavoriter så har jag aldrig testat att göra det själv förut så det ska bli spännande!