torsdag, mars 15, 2007

Nu är goda råd dyra...

... och lite småknasiga!

När jag klev in till barnmorskan på MVC idag så skrämde jag henne nog lite:
- Ok fram med tuppen, rökelse och kolbitar så sätter vi igång! Nu är jag trött på det här!
Naturligtvis såg den arma kvinnan ut som ett frågetecken.
- Ja voodoo, santeria eller häxriter. Jag är beredd att pröva vad som helst bara den här förlossningen ville komma igång nu!

Då gick det upp för henne att jag skojade och hon drog en lättnadens suck!

Vi mätte lite blodtryck och lyssnade på Lilla damens hjärta som slog fint som en liten klocka. Sedan var det hennes tur att chocka mig.

- Har du haft en riktig gråtattack?
- Nää…. faktiskt inte. Jag är ju lite lättrörd och så men…..
- Då tycker jag att du ska gå hem och se en riktigt sorglig film så att du får gråta ordentligt.
- Öhhh ………. men ….. alltså …..
- Jo men en kollega till mig säger att en riktig gråtattack får fart på förlossningen. Det blir liksom SNURR på hormonsprutet då!

Ja och eftersom jag är beredd att testa ungefär allt utom bungyjump för att få fart på det här så åkte jag hem och började leta bland alla filmer för att hitta nått riktigt sorgligt. När jag stod där och funderade kom jag på att jag faktiskt redan hade lösningen i videon. Dubbelavsnitt med Grey´s Anatomy som började med ny säsong igår!

Fram med näsdukar och en kopp te och hopp upp i soffan. Ja visst var det sorgligt och jag darrade med underläppen flera gånger och fällde absolut ett par tårar, men den där hormontriggande gråtattacken uteblev!

När sedan maken kom hem så berättade jag om mitt misslyckade försök och fick då höra nästa råd i hur man får igång en förlossning.

Makens kollega som är en herre på ca 55 år med tre egna barn har gett oss det … det… vad ska jag kalla det …UDDA rådet att äta rotmos. Japp ni läser rätt. ROTMOS is da shit! Karln påstår att det funkar som en Tuborg …. Var gang! Så inte vet jag, men tydligen ska jag äta rotmos till lunch imorgon!!! Det ni!!!

Fler galna tips någon?

16 kommentarer:

Kerstin sa...

Hahahaha - lycka till nu. Nu smäller det närsomhelst. Jag har hört att champagne ska kunna trigga igång....

RedAngel sa...

Hmm...hörde när jag vänta sonen att om man klämmer i sig 5 skedar ricinolja så kommer bebisen ut!

En kompis mamma fick nog när hon gick över tiden tog 5 skedar & sen kom min kompis samma dag! Men det går tydligen snabbt då?! Men vet inget om det är så...men det funkade för henne!

Mary Lady Luck sa...

Jag har hört att riktigt stark mat kan sätta igång förlossningen. Det och sex :)

Anonym sa...

Ta _inte_ ricinolja!!

Det hjälper tyvärr.

Och det hjälper för bra. Så gjorde man förr och kvinnor födde i hissen på väg till förlossningen och sånt - och det går fort som tusan och gör ont.

Jag har gjort det - och kan inte rekommendera det.

Men vad jag kan rekommendera är...
(Nu ska alla känsliga hålla för ögon och öron - för nu kommer något barnföbjudet - men ändå barnalstrande...)

Just det ett riktigt bra...
Finns inget så trevligt och på samma gång effektivt sätt.

Anars får du väl nöja dig med att böja knäna en aning och gunga med höfterna från höger till vänster - dvs härma rörelserna i orientalisk dans - som har använts i förlossningsfrämjande syfte i alla tider.
Det gjorde jag med nummer tre - fast han bara gått två dagar över tiden - så han föddes dagen därpå - efter en ovanligt kort förlossning.

Men alltså - pröva en riktigt skön stund med din lagvigde - så ska du se att det är mirakelkuren...

Anonym sa...

Hoppsan - såg inte att mary lady luck redan gett sex-tipset - men kom ihåg - det rälcker inte med nån slentriangrej - det ska vara skönt också...

Orgasmen framkallar sammandragningarna.

PS: Tycker du att mitt inlägg är jobbigt så kan du deleta det.DS

Fru Choklad sa...

Kerstin: Champagne är ju väldigt gott, men jag kan inte testa ditt tips eftersom jag är väldigt strikt med vissa saker under graviditeten och dit hör att inte dricka alkohol. (Fast det vore ju gott med ett glas. Det ska inte förnekas, men det får dessvärre vänta *suck*!)

Redangel: Oj! Ja jag får väl ha tipset i bakhuvudet om det skulle bli så att jag går väldigt mycket över tiden, men ännu så länge tror jag att jag tar till lite snällare metoder. Har aldrig ätit ricinolja, men eftersom det förr lär ha använts som straff till "elaka" barn (jävligt idiotiskt) så lär det ju inte vara gott precis och jag kan tänka mig att effekterna är ..... kraftfulla! Huuuuaaa!

Mary: Stark mat kan jag ju tänka mig att testa. Och sex hi hi! Ja det är ju onekligen ett trevligt sätt! :)

lenak: Ok så det hjälper. Hmm jag är nog ändå lite skraj för det förslaget. (Se kommentar till Redangel.) Får ha det som en sista utväg om det börjar dra bort mot 14 dagar över tiden.... kanske... eller... nja... hmm lägger förslaget på is så länge.
Sex är ju ett ytterst trevligt förslag som sagt ;) Vissa förslag tål att ges flera gånger! :)
Orientalisk dans låter ju både kul och "ofarligt" ! (Helt ok att nämna sex ju! Ingen fara. Du formulerar det så finkänsligt så jag har absolut inget emot det!)

Ok tjejer här ska testas stark mat och dagen ska gå i dansens tecken här hemma. Sedan får vi se om jag kan locka den för tillfället något överbeskyddande maken till lite dåligheter på kvällskvisten ;)Kommer ju att bli värsta partyt!

Annie - PD sa...

Hihi, voodoo :D Förstår att hon blev lite chockad.

Pusta fönster ska tydligen vara bra också... Vet inte om det är själva övningen eller ammoniaken i fönsterpusten som gör det...

Fru Choklad sa...

Annie: Tror varken att det är rörelsen eller ammoniaken som gör det! Måste vara rena skrämseltaktiken. Finns det nått tråkigare än att putsa fönster!!??
Va ! Vad gör du!? Är DET vad som väntar? Släpp ut mig så att jag kan rymma bums!

Å andra sidan så skulle det inte skada. Våra fönster ser förskräckliga ut!!! Usch du har ju helt rätt. Borde göras..... fan.....

Anonym sa...

Vilken söt liten historia. Jag kan ju inte riktigt förstå hur det är att vara i situatiuonen men jag försöker mig sätta in i hur det kan vara... Hoppas att det kommer att gå bra och det lilla pyret kommer till världen som det ska! :)

Anonym sa...

Ingen aning men rotmos låter helrätt! Det måste bara funka ;-)

Fru Choklad sa...

Aenigma: Tack! Ja det kommer säkert att gå bra! Är bara lite otålig :)

Maria: Ja man kan ju alltid testa! Jag gillar ju rotmos bara det är hemgjort!

Anonym sa...

Maria Byström:

Helrätt

Ha, ha - nej rotmos är ingen helrätt - det är bara halva rätten - man brukar ha fläskkorv till - då blir det helrätt.

*tihi, tihi*

Mel sa...

Brödbak har jag läst någonstans...det ska tydligen sätta i gång hela grejen. Men man måste knåda degen själv, ingen bakmaskin! Det är något i det där knådandet av en riktigt stor deg som drar i gång det hela.

Fru Choklad sa...

lenak: Fläskkorv! Tycker ni inte jag fått nog av sånt va va va! ;)(Näen fy nu håller jag nog på att spåra ur!)

Mel: Nix det där funkar inte på mig. Bakade bröd för ett par dagar sedan, men bebisen är kvar! Och jag handknådade degen!

RedAngel sa...

Å GUD...så det är sant det där med ricinoljan?!
Hahaha...jag gick ngr dagar över tiden med sonen & funderade strongt på ta det, men precis som ngr nämde så hade jag & gubben lite aktiviteter och voila så kom han på morgonkvisten!

*S* Jag brukar stå & vicka på höfterna i orientalstil när jag lyssnar på mina juggelåtar..hehe kanske ska ta det lugnt med det...jag har tid på mig innan jag ska leverera mitt paket!

Men intressant att höra att det stämde..men man ska nog låta det gå naturlish istället hehe!

Fru Choklad sa...

Redangel: Ja ricinoljan verkar vara den desperates utväg och lite halvriskabel så det får bli min sista utväg fast som det känns just nu så verkar jag inte behöva den! :-0

Jag tror inte du behöver vara rädd för att fortsätta dansa. Har läst om att det finns speciella kurser för just gravida i orientalisk dans och det skulle de ju knappast ha om det gjorde att förlossningarna satte igång för tidigt. Det är nog snarare så att rörelserna hjälper till att främja förlossningen OM kropp och bebis är redo! Keep on dancing !