fredag, mars 02, 2007

Glassnostalgi

GB har nyligen presenterat sina vårnyheter för pressen och även om jag inte hunnit smaka någon ännu så blev jag väl inte överdrivet till mig i trasorna över någon av nykomlingarna. Jag kan tänka mig att maken kommer att sätta i sig ett antal Magnum Colombia eftersom han är lite kaffetokig och sonen kommer nog att gilla Simpson eftersom han gillar vanilj och jordgubb och tycker att figurerna är kul. Jag vet som sagt inte. Jag kommer säkert att testa Magnum Ecuador Dark eftersom jag älskar choklad, men någonting säger mig att det kan bli i mäktigaste laget. Blev först lite till mig över Pepe Cone, eftersom jag älskade Lakrits puck, men så insåg jag att de bytt ut saltlakritsen mot sötlakrit och då svalnade intresset rejält.

Det finns så många glassar som man älskat och som försvunnit under årens lopp att man har lite ångest över att skaffa sig nya favoriter för rätt som det är är dom bortplockade ur sortimentet.
För den som vill minnas gamla godingar rekommenderar jag ett besök här.

Jag minns med darrande underläpp godingar som Flirt (Jag älskade både smaken och formen) Smuggler (Åh när man fick den, då var det fest) Cassatapuck (Jo den var nog lite vuxen egentligen men jag älskade den) Skate (Galet söt och ändå sååå god skulle nog inte uppskatta den idag, men då var den en hit) Boccia (Apelsin och choklad är så gott ihop det tycker jag fortfarande) sist men inte Lakrits puck (Jag minns hur jag, U och M på väg hem från skolan ibland lyxade med varsin lakrits puck. Ahh det var tider det. Vi njöt så av glassen att vi nästan glömde bort att prata en stund)

Vilka är dina nostalgiglassar?

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Lakrispucken :)

Anonym sa...

Lakritspuck och det fanns en gång en päronglass som bara var av is och som var lixom snurrad som en spiral den var god. Och nej det är inte spirello jag menar

Anonym sa...

Lakritspucken helt klart!

Skrev ett gammalt blogginlägg i fjol just om göass och nostalgi... :

http://tinnitussans.blogspot.com/2006/04/glass-r-nostalgi.html

Skate älskade jag med. Och minty (min och chokladglass)

åååå, måste bara kolla upp länken du tipsade om som handlar om nyhetsglassar. Allt ska jag testa...

( äckligaste var dock jellysplitt. fy)

Anonym sa...

ååå , nu har jag kollat.

Den där tjejglassen verkar inte riktigt... tidsenlig..

men den där chokladmagnumen med mörk choklad verkar super, även om en halv magnum brukar räcka. Och sandwichen med jordgubb tror jag också på.

Men varför nya lakritsvarianter varje år? Ta tillbaka pucken. hur svårt ska det vara, kära GB?

Fru Choklad sa...

Alla: Ja det är ju konstigt att nästan alla man pratar med om gamla GB-glassar nämner just Lakrits puck och ändå kan inte GB skaka fram den igen! Hur svårt kan det vara!

Snygglirre: Nej jag vet vilken du menar! Tror dock att jag bara ätit den någon enstaka gång själv. Har aldrig varit så mycket för isglass.

Maria: Åh så du har redan bloggat i ämnet! Får kolla länken.
Ja den där tjejglassen fick mig att börja gappskratta. Tjejglass!!!! Så fånigt!
Ja Sandwichen med jordgubb måste ju testas. Jag gillade Sandwich med pepparkaka som dom hade nu i vinter. Den var en hit.
Lakritspucken! Ja hur svårt kan det vara!