torsdag, januari 15, 2009

En gång i min ungdom...

Jag var närmare bestämt 14 år, och vi var på en semesterresa i Frankrike. Det var en väldigt spännande semester eftersom vi åkte buss och därmed fick se så otroligt mycket på en resa. Slutmålet var Nice där vi skulle stanna 5 dagar och sedan skulle vi tillbaka till Sverige via Italien, Schweiz och Tyskland. Personligen tyckte jag att trippen genom hela Frankrike var den bästa biten på resan och dagen i Paris var som en dröm. Även om mina föräldrar knappast har mitt intresse för shopping så hamnade vi av det ena eller andra skälet i alla fall i ett varuhus, på vår vilda jakt efter sevärdheter, och då för första gången hittade jag märket Bourjois. Jag var helt betagen. Det var så franskt, så chict, så fantastiskt! Jag kunde absolut inte gå utan att köpa en ögonskugga, och en liten resekassa hade jag ju att använda efter eget huvud så det var bara att välja. Utbudet var enormt och jag vill minnas att familjen stod och stampade otåligt medan jag glad som en lärka gick till kassan för att betala min mellanbruna glittriga nya fina franska skugga.

Efter nått år eller så kom märket så till Sverige, men då hade jag hunnit bli sminksnobbig och favoriten hette nu mer YSL och Dior.

Bourjois har vad jag sett inte funnits i Sverige på många många år, men lever vidare utanför våra gränser och för ett par dagar sedan såg jag hos asos att de kommit ut med en serie Limited Edition Vintage och burkarna är så bedårande att jag bestämt tror att det är dax att köpa sig en liten burk eller två igen. Det var ju trots allt evigheter sedan sist.

Bilder lånade från asos.

5 kommentarer:

Anonym sa...

å, vilken härlig historia. Klart du ska nostalgishoppa :-)

Tyvärr kan jag inte komma imorgon. Ska jobba och så vänta jag på kisse. Men snart ska vi träffas så jag kan få en dos av charmtrollet Lilla Damen. Världens bästa medicin!

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Underbart! Jag har kikat på de där både en och femtio gånger, vill jag lova!

Fru Choklad sa...

Maria: Synd att du inte kan komma, men det går ju som sagt fler tåg och säkert kommer Lavendel få dig att börja le massor.

Rocketqueen: Ja visst är de frestande!

Laila och Johan sa...

Vilka fina. Tänk, nu är vi där igen: Loppis vill ha!! Ha en riktigt trevlilg helg!

Fru Choklad sa...

Loppanlej: Ja det där är ett tillstånd man ofta hamnar i: Vill ha. Fast det är ett rätt trevligt tillstånd ;)
Tack och hoppas att din helg varit bra den med.