fredag, januari 30, 2009

Och på jobbet går det undan

Är det inte märkligt hur ens arbetsdagar ibland urartar till att bli bara pannkaka? Idag var det meningen att jag skulle gå igenom en stor bunt papper som kommer från ett av bolagen som är anslutna till oss. Min chef kom in med bunten och la den på mitt bord och sa: -Kan inte du ta det här? Det är så himla mycket att läsa! (Lite smått fascinerande att chefens läsförmåga verkar ta slut efter en halv sida eller så....) Meningen är att jag ska göra en sorts utredning och den nätta lilla bunten är på ca 60-70 sidor. Det är allt från läkarintyg till avslag hit och ansökningar dit och en massa annat som måste gås igenom för att jag ska få en någorlunda vettig bild av vad som hänt och hur "vi" ska ställa oss i frågan, men HUR ska jag få någon röd tråd i detta när:
Telefonen ringer minst (och nu menar jag allvar) en gång i kvarten.
Handläggaren som har hand om utländska företag kommer in med ett dokument från ett företag på DANSKA och mumlar att han inte förstår vad dom vill och att det verkar vara nått juridiskt och kan inte du (det vill säga jag) titta på det? (Nej jag kan inte danska jag heller.)
En chef i ledningsgruppen vill ha hjälp med att göra en utredning och skriva ett brev i en minst sagt känslig fråga ang en av de största koncernerna i Sverige (jag fattar ju att jag ska klä skott här).
En av cheferna i ovan nämnda koncern börjar mejlbomba mig och frågar hur det går med den där utredningen som jag ska göra. När är den klar va va va VA? (Jo jo ibland sprider det sig med blixtens hastighet vem som har bollen! Jag fick uppdraget för 30 minuter sedan !!!!!)
Tjejerna på konkursavdelningen behöver hjälp.
En processansvarig + en från informationsavdelningen kommer in och frågar om regler gällande viss typ av blanketter så jag blir tvungen att ringa Finansinsinspektionen och blir sittande med det problemet i en timme.
Som om inte det här räcker för en dag så har jag sedan två veckor tillbaka en ny kollega som det är meningen att jag ska lära upp också.
Det blev inte mycket gjort på den där utredningen kan jag meddela ..............

Och hur har ni det på jobbet då?

6 kommentarer:

Miss Upsey Daisy sa...

Idag?
Idag har fått samtal från min tyska kontakt där vi faktiskt redde ut förra veckans sura mail.
Jag har försökt att göra klart en sak jag redan gjorde innan jul men nu har konsulten fått in andra uppgifter. Jag har fem rembursaffärer som måste lösas. Min engelska kontakt har inte gett mig alla uppgifter och ...

Ingen bra dag men bättre än de tidigare... Hoppas den här dagen inte var en normal för dig?

Jonna sa...

Känner så väl igen mig =) Tur man tycker om det man gör :-) Och tur för ditt företag att de har en så skicklig Fru Choklad som hjälper dem reda ut oordningen! Ha en trevlig helg!

marinamake sa...

Opsan hojsan... vilken dag! Kan jag möjligen skönja en viss antydan till irritation ;-) ? Herreje tror dom att du har åtta armar eller? När jag hör om sånt där är jag glad att jag jobbar där jag gör... stillsam liten butik, där det är omöjligt att störa sig på ens arbetskompisar (vi är bara fyra, jobbar nästan aldrig samtidigt, och ALLA är trevliga!). Det ska vara en och annan kund då, som man ibland kan undra över, i sitt stilla sinne, va f-n de har innanför pannbenet??

J sa...

Usch vad jobbigt. De ska verkligen vara tacksamma att de har dig! Din nya kollega verkar väldigt rar förresten, hälsa:-). Tack för ett jättetrevlig date, du är bäst raring ♥

Laila och Johan sa...

Jösses.. jag ska tänka på dig när jag gnäller över lite orättade prov..eller när jag är ute på friluftsdag.. ;) Kram och hoppas du får ordning på allt!

Fru Choklad sa...

Miss UD: Fullt upp du med alltså :) Jag är rädd för att det är en ganska normal dag på jobbet för mig. Har jag inte sagt att jag jobbar på Kaosbolaget? :D

Jonna: Vet du ibland önskar jag att dom kunde inse det!

Marinamake: Jo du! Ha ha Här hoppar inga halta löss. Nä det är verkligen nått annat att jobba i ett parfymeri. Jag gjorde det under åren på universitetet så jag kan verkligen jämföra. Precis som du säger ibland kunde ju någon kund vara lite tjorvig, men annars är det en väldigt lugn och skön miljö att jobba i och absolut mer glamorös än Kaosbolaget jag jobbar på :D

Hanton: Ja du. Tacksamheten står ju inte precis som spön i backen, men vi får väl se. Det finns ju alternativ. Man kan ju bli korvgubbe eller snarare korvgumma i mitt fall då.
Tack själv det var verkligen jättetrevligt. Det är alltid lika kul att träffa dig. Ja jag har tur som fått en så trevlig kollega. Det gör all stressen lite lättare att hantera.

Loppanlej: Fast det är nog rätt stressigt att vara lärare ibland också kan jag tänka mig så du har nog din beskärda del av "tufft på jobbet". Kram!